Laat voeding uw medicijn zijn

TIP

Laat voeding uw medicijn zijn, en medicijn uw voeding

 

Al duizenden jaren is bekend dat voeding en gezondheid nauw met elkaar verbonden zijn. Intussen weet iedereen dit wel. In het oude China werden volgens traditionele Chinese geneeskunde reeds bepaalde plantaardige voedingsmiddelen geadviseerd om de levenskracht van het lichaam te versterken. Dit gebeurde met voedsel die men nu soms superfood noemt. Ook de oude Indiërs, Egyptenaren, Grieken en Romeinen waren bekend met de goede geneeskrachtige eigenschappen van dergelijke supervoeding. De "vader" van de westerse geneeskunde, Hippocrates, vatte het 2500 jaren geleden zo treffend samen: 'Laat voeding uw medicijn zijn, en medicijn uw voeding', daarom is het van groot belang dat je de juiste voedingsmiddelen en voedingstoffen tot je neemt hetgeen niet zo makkelijk gedaan is als gezegd. Helaas is het zo dat de aanwezigheid van vitaminen en mineralen in vele soorten groenten erg achteruit is gegaan soms wel tot meer dan 50 procent! Een en ander heeft vooral ook te maken met hoe de grond bewerkt wordt. Veel pesticiden maar ook door het injecteren van mest (uit de bio-industrie) direct in de landbouwgrond. Dit is zo scherp dat het directe schade oplevert voor het bodemleven. Dieren die daar in die bodem leven, kunnen dit nauwelijks overleven en dus kan deze bodem ook niet meer natuurlijk gehouden worden. Heel triest is dit. Uit onderzoek van de consumentenbond bleek al een tijdje terug dat groenten nog maar nauwelijk selenium bevat. Mede door de manier van mestinjecteren in de grond. De Stichting Milieubewuste Veehouderij, het adviesbureau Team Ecosys en Aquarius Alliance, een samenwerkingsverband van boeren en wetenschappers alsook de landbouwuniversiteit van Wageningen is van mening dat deze praktijk de samenstelling van het bodemleven schaadt. In veel groenten zit bijna geen vitamine c meer zoals bloemkool wortelen en andijvie. Paul Blokker van de vereniging tot behoud van Boer en Milieu constateerde dat een op de drie Nederlanders kanker krijgt (dat is veel hoger dan elders op de wereld) Hij geeft aan dat de gemiddelde Nederlander een gebrek heeft aan zink, ijzer, selenium, koper, magnesium. En heeft een fors tekort aan vitamine A. De kasgroenten zoals tomaten en Paprika zijn nog wel voedzaam maar ook daarin zit onvoldoende selenium. Sowieso loopt in de hele wereld het aantal mineralere en vitaminen in de voeding terug maar Nederland loopt hierin voorop. Paul Blokker wijst met zijn vinger naar de veranderende bodem. Het verandert gewoon de gewassen die daar groeien. "Waarom neemt diabetes in Nederland explosief toe?" vraagt hij?. "Omdat we eigenlijk ondervoed zijn. Diabetes is hard op weg om volksziekte nummer een te worden." (Bron vakiskennis nl) Het zou een goede tip zijn uw voeding aan te vullen met zogenoemde "Superfoods" vooral bosbessen en andere donkere bessen zoals de Acaji maar ook de goijbes zijn hier voorbeelden van, Zo ook walnoten en tomaten, olijfolie, lijnzaad, brocolli en paprica's rode druiven en spinazie. Superfoods zijn ook als extract te verkrijgen of als gedroogd poeder. Hoe dan ook, je kunt zelf kiezen wat bij je past maar neem ze in ieder geval. . Koop zoveel als het maar enigszins mogelijk is, biologische groenten en fruit. De grond bewerking is daar niet zo extreem uitputten (dat mag niet volgens de wetten waar biologische boeren zich aan moeten houden) Eet meer groenten en fruit dan aangeraden wordt, als dat moeilijk is, maak er dan smoothies van.

Andijvie Vitmine A, B1, fosfor, vezels

Aubergine Vitamine A, B, C, calcium, koper, mangaan, fosfor, kalium,

Bietjes Vitamine A, B, C ijzer, magnesium, mangaan, kalium, zink Bloemkool Vitamine C, foliumzuur, E, kalium, zink Hoge bloeddruk, kanker, tegen reuma.

Boerenkool Vitamine A, C, K, E, calcium, magnesium, kalium, zink Broccoli Vitamine A, C, foliumzuur, E, Calcium, ijzer, zink Champignon Koper, jodium, mangaan, kalium, selenium, zink, ijzer, eiwitten, magnesium, Goede vleesvervanger.

Komkommer Vitamine A, B, C, jodium, mangaan, sulfaat Kropsla Vitamine, A, C, D, foliumzuur, E, ijzer, zink

Paprika Vitamine A, B, C ijzer, magnesium, mangaan, kalium, zink Pompoen Foliumzuur, caroteen, antioxidanten

Rode en witte kool Vitamine A, B, C, K, E, kalium, koper

Radijs Foliumzuur, sulfaat, raphanol, Ui Vitamine A, B, C, magnesium, fosfor, kalium, bioflavonoides

Veldsla Vitamine A, B, C, folium zuur, ijzer, vezels

Venkel Vitamine A, B complex, fosfor, kalium, essentiele oliën

Witlof Vitamine A, B, fosfor, vezels

Wortel Vitamine A, foliumzuur, ijzer, bètacaroteen

Appel Magnesium, mangaan, pectine, kalium, natuurlijke suikers Banaan Vitamine A, B, C, foliumzuur, jodium, ijzer, kalium, magnesium, zink, koolhydraten, tryptofaan

Druif Vitamine A, B, C, calcium, jodium, mangaan, kalium, suikers Kiwi Vitamine A, C, B3, vezels, suikers, antioxindanten

Mandarijn Vitamine B, C, calcium, koper, mangaan, kalium, zink, pectine

Peer Koper, jodium, magnesium, zink, pectine, kalium

Meer weten over gezonde voeding en superfoods? Lees het boek van David Wolfe, een aanrader!
Kijk hier voor meer info en/of bestellen.