Gezondheid en suikers

Zoetstoffen en suikervervangers

 

Kent u al deze soorten suiker?

Fructose: vruchtensuiker

Lactose: melksuiker

Glucose: druivensuiker

Maltose: moutsuiker

Suiker bestaat in enkele- en in meervoudige vorm. Enkelvoudige suikers kunnen rechtstreeks door het lichaam worden opgenomen.
Enkele voorbeelden van enkelvoudige suikers zijn glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtensuiker).
De enkelvoudige suiker komt voor in fruit, granen, honing en noten.

Voorbeelden van meervoudige suikers zijn kristalsuiker,melksuiker en moutsuiker.

Voor de suiker die gemaakt wordt van suikerbiet of suikerriet, maakt men nog een onderscheid tussen geraffineerde en ongeraffineerde suiker. Met raffineren bedoelt men ‘van alle onzuiverheden ontdoen’. Dit zijn suikers die "bewerkt" zijn.
Bewerkte suikers zijn doorgaans minder of helemaal niet m,eer gezond.

Tijdens dit bewerkings proces wast men de suiker en centrifugeert hem opnieuw. Geraffineerde suiker is meestal witte suiker.

Ongeraffineerde suiker is eerder geelachtig of bruin van kleur.
Ongeraffineerde suikers hebben het voordeel dat ze nog wat vitaminen, mineralen, sporenelementen en vezelstoffen bevatten hetgeen beter voor u is.

Kristalsuiker: In de keuken beter gekend als de ‘witte suiker’. Deze suiker wordt gebruikt in koffie, thee, voor de productie van chocolade, yoghurt, koeken, snoep, frisdrank en ijs. Zeer ongezond.

Basterdsuiker: Vroeger was basterdsuiker een licht geraffineerde suiker die uitsluitend uit suikerriet gewonnen werd.
Tegenwoordig is basterdsuiker witte kristalsuiker waaraan melasse en kunstmatige kleurstoffen worden toegevoegd.
De voedingswaarde van basterdsuiker is dan ook volledig afhankelijk van het gehalte aan vitaminen, mineralen, sporenelementen en vezelstoffen die al dan niet in de melasse aanwezig zijn.

Er bestaat witte, gele en bruine basterdsuiker. Aan de donkere basterdsoorten werd een carameloplossing toegevoegd.

Wanneer men basterdsuiker gebruikt bij de bereiding van gebak, droogt het gebak minder snel uit.

Poedersuiker: Poedersuiker is heel fijn gemalen kristalsuiker. Ongezond dus.
Deze suiker lost veel sneller op in het speeksel.
Men gebruikt poedersuiker veel als versiering.
Poedersuiker wordt niet alleen gebruikt bij zoete bereidingen zoals oliebollen, pannenkoeken en wafels, maar ook bij de productie van chocolade, snoepjes en roomijs.

Suikerklontjes: Tegenwoordig worden suikerklontjes gemaakt van vochtige suiker die eerst samengeperst worden, daarna gedroogd en verpakt. Suikerklontjes worden vooral in de horeca gebruikt en zijn ongezond.

Kandij: Kandijsuiker was oorspronkelijk bekend als een middel tegen keelpijn en verkoudheden.
Kandij ontstaat wanneer men in een onverzadigde warme suikeroplossing kristallen laat groeien.
Om de donkere kandijsoorten te bekomen wordt er een carameloplossing toegevoegd.
Kandijsuiker wordt voornamelijk gebruikt in koffie of thee.

Geleersuiker: Wanneer men bij kristalsuiker pectine en citroenzuur voegt, krijgt men geleersuiker. Deze suiker wordt gebruikt voor het maken van jam, marmelade en gelei.

Invertsuiker: Invertsuiker is een mengsel van glucose en fructose dat men verkrijgt door invertie van suiker. Deze suiker wordt voornamelijk gebruikt bij de bereiding van koeken om ze langer zacht te houden.

Rietsuiker: Rietsuiker wordt vervaardigd uit suikerriet. Eigenlijk wordt er voor ruwe rietsuiker één stap van het zuiveringsproces bij de suikerproductie overgeslagen, daarom heeft rietsuiker een bruine kleur.
Ruwe rietsuiker is gezonder dan "gewone" rietsuiker.

Suikerstroop: Stroop wordt bereid uit de kooksels van de suikerfabricage. Er is donkerbruine en goudkleurige stroop.
Stroop wordt vaak gegeten bij pannenkoeken of als broodbeleg, maar in de industrie gebruikt men stroop vooral bij de bereiding van koeken en stroopwafels.

Bietsuikerstroop is een stroop die erg in trek is. Bietsuikerstroop bevat erg veel mineralen waaronder een hoog ijzergehalte.

Ahornsiroop is een suikervervanger die ideaal is voor gebak, mousses, bonbons, als zoetmiddel voor koffie of thee of als broodbeleg en is gezond.

Melasse: Melasse verkrijgt men uit de kooksels van suikerriet of –biet waarin onzuiverheden van sappen opgehoopt zitten. Melasse wordt ook zoute stroop genoemd en is rijk aan mineralen.
Deze stroop is bijna zwart van kleur en de smaak is minder zoet dan bij andere stroopsoorten. Men gebruikt deze stroop vooral in de levensmiddelenindustrie.

Honing: Honing wordt veel gebruikt bij de bereiding van snoepgoed, gebak, pannenkoeken en stroop. Honing geeft een zachte smaak en wordt gebruikt bij de productie van noga en caramel. Bij de commerciele productie van honing worden bij grote regelmaat de bijen verhongerd en gedood door de imkers.

Tree of Life de levensboom: De kokospalm
palmsuiker

Kokossuiker is een langzame suiker die goed is voor de bloedsuikerwaarde
Kokos suiker is daarmee een alternatieve suikersoort die een lage Glycemische Index (GI) heeft.
Dit heeft voordelen voor betere gewichtscontrole en het verbetert het glucose en lipide niveau voor mensen met diabetes (type 1 en type 2). 

KoKos Suiker wordt geproduceerd uit het zoete sap van tropische kokosnoot bloesems.
Traditionele suikerboeren klimmen hoog in de kruin van wiegende kokosnoten en oogsten het zoete nectar door voorzichtig de bloem open te snijden.
Eenmaal verzameld, wordt de nectar in een ketel ingekookt tot een dikke karamel en gemalen tot suiker kristallen.
Kokos suiker is al lang een suikeralternatief in Zuid-Oost-Aziatische culinaire erfgoed en in de kruidengeneeskunde.

Kokos suiker is beoordeeld als een GI-35. 
Ter vergelijking, de meeste commerciële honing is GI 55 en rietsuiker is GI 68.

 

 

 

koop superfoods voordeling online

kokosbloemsuiker

Kokos suiker heeft een veel rijkere voedingswaarde dan alle andere commercieel beschikbare zoetstoffen. Kokos suiker is vooral rijk aan kalium, magnesium, zink en ijzer en is een natuurlijke bron van de vitamines B1, B2, B3, B6 en C. Kokos suiker is een 100% biologisch, onbewerkt, ongefilterde en ongebleekte natuurlijke zoetstof. En bevat geen conserveringsmiddelen. Deze kokosnoot suiker wordt geproduceerd door kleine boeren. 100% van het geld van telen, oogsten en primaire verwerking van dit ingrediënt blijft in de lokale gemeenschap.

Door middel van toegang tot de markt en de productie opleiding, zijn kleinschalige suikertappers gestegen ruim boven de armoedegrens en zijn ze in staat tot een toename van persoonlijk inkomen van bijna 200% te verdienen, met behoud van een concurrerende marktprijs als een suiker alternatief! De Voedsel-en Landbouworganisatie (FAO) van de Wereldbank heeft gemeld dat palm zoetstoffen als deze kokosnoot suiker de meest duurzame zoetstof in de wereld is !


KOKOSBLOESEMSUIKER KOPEN (glutenvrij)


Kokos suikers zijn niet afkomstig van dezelfde soort palm welke wordt gebruikt voor de productie van palmolie. Kokospalmen leveren een gemiddelde van 50-75% meer suiker per hectare op dan suikerriet en gebruiken minder dan 1/5 van de voedingsstoffen voor deze productie. Tropische palmen zijn een ecologisch waardevolle boomgewas dat groeit in diverse, wild-life ondersteunende agro-ecosystemen, die de beschadigde bodem te herstellen en vereisen zeer weinig water. Kokospalmen worden beschouwd als de "Tree of Life" door vele traditionele gemeenschappen over de hele wereld als ze meer dan 100 kleinschalige toegankelijke producten van waaruit levensonderhoud te voorzien.

De productie van Cocos suiker heeft het hoogste potentieel voor het verbeteren van het leven van deze boeren. Deze info komt van Essential Living Foods Unlimited Health verkoopt ook producten van Essential Living, o.a. steviapoeder en andere zoetstoffen, en ook de cocossuiker! Suiker: noodzakelijk of een noodzakelijk kwaad?

 

Suikers zijn koolhydraten en deze zijn nodig voor de energietoevoer van het lichaam. Suiker wordt in het bloed omgezet tot glucose (bloedsuiker). Suikers die heel snel omgezet worden zijn de witte, bruine en de basterdsuiker. Maar ook druivensuiker en rietsuiker behoren tot de ‘snelle’ suikers. Dit zijn ONGEZONDE suikers. Suiker is een stof die nodig is maar dan wel de LANGZAME suikers en te veel suiker is zeker niet goed. Het is slecht voor de tanden en draagt bij tot overgewicht omdat het teveel aan suiker wordt omgezet in vet. Een ander neveneffect van snelle suiker is dat men er ontzettend moe van kan worden. Eerst krijgt men een energiestoot, maar daarna kan men zich erg moe en lusteloos voelen. Dit effect wordt veroorzaakt door te hevige schommelingen van de bloedsuikerspiegel. Een andere term hiervoor is ‘hypoglykemie’. Bovendien onttrekt de snelle (meestal dus de witte) suiker, mineralen en andere voedingsstoffen uit het lichaam, waardoor er zich tekorten zouden kunnen voordoen. Helaas zit in heel veel producten witte suiker verwerkt tot en met in ketchup aan toe.

 

De consument krijg perdag enorm veel suiker binnen zonder het te weten! Let daarom goed op de ingredienten, lees wat er staat voor u iets koopt en probeer andere zoetmakers te gebruiken dan "gewone"suiker. Hoe komt het dat wij zo gek zijn op suiker en zoetigheden? Al vanaf de babyperiode komen we in aanraking met zoetigheid. Moedermelk bevat namelijk veel suikers (ca 7 %) en tijdens die periode vormen we net onze smaakbeleving. Bovendien bevatten vele melkproducten suiker.(aan babys wordt ook vaak kalfjesmelk gegeven)

 

Wat zijn kunstmatige zoetstoffen? Dit zijn synthetische stoffen met een grotere zoetkracht dan suiker. Voorbeelden van kunstmatige zoetstoffen die bij ons gebruikt worden zijn sacharine, cyclamaat, acesulfaam en aspartaam. Ze zijn verkrijgbaar in de vorm van strooisuiker, tabletten of als vloeibare substantie. Sacharine lost eenvoudig op in hete vloeistoffen, maar moeilijk in koude. Deze zoetstof smaakt licht bitter. Cyclamaten zijn langer houdbaar dan sacharine. Acesulfaam voor koken en bakken. Aspartaam is de enige kunstmatige zoetstof die voor calorieën zorgt, maar aspartaam veroorzaakt geen cariës en proeft niet bitter. Je kan deze zoetstof niet gebruiken bij het koken, omdat het dan zijn zoetkracht verliest. Aspartaam wordt gebruikt in koekjes, pudding, yoghurt, snoep, kauwgum en frisdranken. Ook van deze kunstmatige zoetstoffen wordt het gebruik best zoveel mogelijk beperkt of liefst helemaal niet.

 

U zou er het beste aan doen te kiezen voor zoetmakers die onbewerkt zijn zoals raw agavesiroop of het Steviakruid en zeker niet kiezen voor dierlijk.(honing) .





.